zpět na obsah |
Definice cíle SMART (Project Management) |
|
SMART je souhrn pravidel, která pomáhají především v rámci projektového managementu (Project Management) efektivně definovat rámec či cíl projektu a navrhovaného řešení. Pravidla SMART lze ale uplatnit i v jiných oblastech, kde je třeba nějakým efektivním způsobem definovat cíle. Velice dobrým příkladem využití těchto pravidel, se kterým je možné setkat se ve velkých společnostech s kvalitně zavedenými nástroji pro Human Resource Management, je stanovení osobních cílů v osobním profilu zaměstnance (performance management). Zaměstnanec má povinnost zpravidla jednou nebo dvakrát do roka stanovit si své osobní cíle, které jsou při jeho zhodnocovacím procesu konfrontovány s realitou a zaměstnanec je pak na základě plnění svých osobních cílů, které si sám stanoví, hodnocen.
V okamžiku, kdy v počáteční fázi projektového managementu definujeme obsah a cíle projektu, je nutno zamyslet se nad kvalitativními stránkami našeho vymezení. Řešení v rámci projektového managementu by mělo být definováno podle pravidel známých souhrnně jako SMART.
S_pecific
Navrhované řešení nebo příležitost by měly být přesně popsány. Pokud jsme schopni jednoznačně odpovědět na otázku co je přesně a konkrétně předmětný problém a jak jej hodláme vyřešit, pak jsme problém popsali podle tohoto pravidla.
Příklad navrhovaného SMART řešení pro tým, jehož úkolem je navrhnout novou strategii pro získávání nových zaměstnanců: „Náš tým navrhne strategii pro získávání nových zaměstnanců a naplnění volných pracovních pozic, která může být uvedena v praxi do května 20xx a která obsahuje alespoň tři technologická řešení doplněná o prvky osobního kontaktu.“ Jak je vidět, tato definice navrhovaného řešení poskytuje odpověď na otázku, jak bude současný problém (neefektivní nábor zaměstnanců) vyřešen. Z definice cíle se dozvídáme o konkrétních nástrojích, a to, že nová strategie bude obsahovat tři technologická řešení a prvky osobního kontaktu.
M_easurable
Navrhované řešení by mělo být měřitelné. K vymezení tohoto pravidla nám pomůže například otázka, která se ptá, jak poznáme, že řešení je úspěšné. Každý projektový plán by měl obsahovat i kontrolu úspěšnosti našeho řešení, která musí být definována už na začátku.
Příklad: „Navrhovaná strategie pro získávání nových zaměstnanců přispěje ke snížení počtu zaměstnanců v oddělení náboru nových zaměstnanců (měřeno počtem pracovníků a objemem mezd), ke zvýšení počtu uchazečů o nabízené pracovní pozice (meřeno mírou ohlasů na zvolené prvky nové strategie) a ke zvýšení kvality náborového programu (měřeno zpětnou vazbou kandidátů).“ Z definice se dozvídáme, jak bude možné úspěšnost navrhovaného řešení kontrolovat.
A_ligned
Řešení musí odpovídat potřebám svého příjemce. Je zřejmě jasné, že by nebylo vhodné navrhovat celostátní náborovou kampaň zaměřenou na studenty středních škol, pokud klient je lokálně orientovaná firma s potřebou specializovaných odborníků s mnoha lety zkušeností.
R_ealistic
Řešení musí být realistické. Při úvaze o tomto pravidle bychom si měli položit otázku, zda-li je možné navrhované řešení vůbec realizovat a dosáhnout požadovaných výsledků. Stanovení cíle například 200 uchazečů o volnou pracovní pozici během dvou týdnů je reálné v době a místě s vysokou nezaměstnaností, ale značně nadhodnocený cíl v době nebo místě s přezaměstnaností a nedostatkem volných cílových uchazečů.
T_imed
Další otázku, kterou bychom si měli položit při vymezení navrhovaného řešení je časový rámec pro uvedení řešení v praxi. Například řešení vymezené jako „Náš tým navrhne strategii pro získávání nových zaměstnanců a naplnění volných pracovních pozic, která může být uvedena v praxi do května 20xx a která obsahuje alespoň tři technologická řešení doplněná o prvky osobního kontaktu.“ v sobě zahrnuje i dobu, do kdy klient může počítat se zhotovením zakázky. Tato definice navrhovaného řešení poskytuje odpověď na otázku, kdy bude současný problém řešen.
Definice cíle SMART (Project Management)
(Chybový kód 103)
(QryDFN)
Holman Robert
Charles T. Horngren, Gary L. Sundem, John A. Elliott, Donna Philbrick
Boučková Jana, a kol.
Stephen A. Ross, Randolph W Westerfield, Jeffrey Jaffe
Clyde P. Stickney, Roman L. Weil
Středoevropské centrum pro finance a management podporuje veřejnou diskuzi týkající se různých ekonomických i společenských témat.
Diskuze na těchto stránkách je neredigovaná a nemoderovaná. V zájmu zachování vysoké úrovně diskuze i tohoto servru je však administrátor fóra oprávněn konat patřičné kroky, aby bylo zabráněno projevům rasové, národnostní, náboženské nebo jinak nepřípustné diskriminace. Administrátor je rovněž oprávněn zasahovat, pokud objeví v diskuzích vulgární nebo jinak nepřístojné projevy.
Středoevropské centrum pro finance a management nenese žádnou faktickou ani implicitní odpovědnost za obsah jednotlivých příspěvků, ani neručí za skutečnou identitu jejich autorů.
V zájmu udržení vysoké úrovně diskuzí žádáme autory, aby identifikovali své příspěvky svým jménem nebo alespoň přezdívkou a pokud možno i elektronickou adresou.
Děkujeme za přízeň a doufáme, že naše www stránky nabízejí co hledáte.
Středoevropské centrum pro finance a management
Svět plný ověřené vzdělanosti
Dnešní datum:
leadership - management | strategie - rozhodovací procesy | organizace - změna - kultůra | komunikace - marketing |
přístupy & metody A-Z | systémy & teorie A-Z | modely & struktůry A-Z | metody & způsoby A-Z |
oceňování - rozhodování | strategie - tvorba hodnot | treasury - cash flow | finance - řízení rizik |
metody & ukazatele A-Z | modely & způsoby A-Z | přístupy & systémy A-Z | metody & teorie A-Z |
Treynor Ratio
Sortino Ratio
Crashophobia
Portfolio Turnover Ratio (PTR)
Opce - delta hedging
Black-Scholes Model
Ing. Jan Macinka
Více se dozvíte zde.
z financí a managementu